Saturday, March 25, 2017

Ibadis in Midrarid Sijilmasa |الإباضية في مدينة سجلماسة المدرارية

Midrarid-era ceramic from Sijilmasa (Messier & Fili, 2011, 132)
In 2010, I published an article on the history of the Midrarid dynasty that ruled the city of Sijilmasa in what is today southern Morocco from the mid-8th through the 10th centuries [1]. I have been revisiting the history of this dynasty for a forthcoming collected volume on dynastic history in the Maghrib. Since the Midrarids had no court historians or even any immediate contemporary authors who visited the city (with a couple possible exceptions [2]), I have been searching for additional sources. Two great sources for the Midrarids are archeological and numismatic data, as Ronald Messier and James Miller have recently shown in their book The Last Civilized Place [3]. And after revisiting the well-known geographical texts they discuss in their book, I was reminded that Sijilmasa also appears a few times in Ibadi prosopographical literature (siyar). This, in turn, led me back to a question I remember having many years ago: were there Ibadis in Midrarid-era Sijilmasa?


My inclination is to say, "yes," there were Ibadis there--although not very many, since the city only appears a handful of times in Ibadi siyar. That said, Sijilmasa is a very important city for Ibadi history thanks to its having been home to a couple of different individuals in the late-9th/early-10th century, both of whose biographies appear in Abū l-ʿAbbās al-Darjīnī's (7th/13th c.) Kitāb ṭabaqāt al-mashāyikh [4].

The first was Abū al-Rabīʿ Sulaymān b. Zarqūn, who studied in his hometown of Tozeur (in modern-day Tunisia) under an eastern Ibadi merchant and scholar known as "Ibn al-Jumʿī." When his teacher set out westward for Sijilmasa, Abu al-Rabīʿ followed him and stayed in Sijilmasa until Ibn al-Jumʿī's death. He then traveled back eastward to Qusṭīliya. After he left, however, the people of Sijilmasa end up sending messengers to him to ask his help in solving a dispute [5].

Although Abū al-Rabīʿ Sulaymān was an important figure in early Maghribi Ibadism, it was his fellow student and traveling companion, Abū Yazīd Mukhallad b. Kaydād who would end up stealing the spotlight of history. Abū Yazīd traveled with Ibn Zarqūn to Sijilmasa where he, too, studied under Ibn al-Jumʿī until the latter's death. But unlike his friend, Abū Yazīd was not destined to become a scholar. Instead, he would lead a rebellion against the Fatimid dynasty in the 10th century, which would bring that dynasty to the very brink of annihilation. For a variety of reasons, Abū Yazīd would be marginalized by the mainstream Ibadi tradition in the Maghrib, branded a "Nukkārī" by the 11th century. But there is no doubt that for both Ibadi and Fatimid writers in the 10th and 11th centuries, Abū Yazīd was a big deal [6].

These are, as far as I know, the only three Ibadi scholars mentioned in the siyar who spent time in Sijilmasa and were contemporaries of the Midrarids. They were certainly not the only Ibadis who passed through Sijilmasa in that period, given their importance in Saharan trade in the 8th-10th centuries. Likewise, there are a number of other Ibadis who spent time in medieval Sijilmasa under the Fatimids and their Almoravid successors. Overall, however, I suspect it is fair to say that the number of Ibadis in Midrarid-era Sijilmasa was relatively small.

في عام ٢٠١٠ نشرت مقالا حول تاريخ دولة بني مدرار التي حكمت من القرن الثامن حتى القرن العاشر الميلاديَيْن في مدينة سجلماسة التي تقع في الجنوب المغربي اليوم [1]. هذه الأيام، أعيد النظر في تاريخ هذه الدولة لفصل في كتاب حول التاريخ المغربي سيظهر في العام القادم. بما أنّ المدرارين لم يكن لهم مؤرّخ البلاط أو حتى معاصرين زاروا سجلماسة خلال حكمهم (توجد بعض الاستثناءات المحتملة [2]) فأبحث عن مصادر أخرى لتاريخ دويلتهم. من ضمن المصادر المتميّزة لهذه الدولة البيانات الأركيولوجية والمعلومات الناتجة عن تحليل العملات القديمة التي ضُربت في سجلمسة، كما أظهر الأستاذان رونال ماسِيا وجامس ميلار في كتابهما صدر في ٢٠١٦ [3]. وبعد إعادة النظر في المصادر المذكورة في كتابهما تبادرت إلي ذهني أنّ مدينة سجلماسة مذكورة في بعض كتب السير الإباضية. ولهذا رجعت إلى سؤال طرح نفسه عليّ منذ سنوات عدّة ألا وهو: هل كان يوجد إباضية في سجلماسة في عهد المدرارين.

أميل إلى القول بأنّ الجواب هو نعم: كان يوجد بعض الإباضية هنالك آنذاك ولكنّهم لم يكنوا كثار لأنّ سجلماسة لا تظهر إلّا نادرا في كتب السير الإباضية. ولكنّ سجلماسة كانت مدينة مهمّة للغاية للتاريخ الإباضي في المغرب بفضل زيارة شخصيتَين لها في آخر القرن التاسع /بداية القرن العاشر الميلادي سيرتهما موجودة في “كتاب طبقات المشائخ” لأبي العباس أحمد بن سعيد الدرجيني (ق٧/١٣) [4].

كان الأول أبو الربيع سليمان بن زرقون الذي قرأ في مسقط رأسه مدينة توزر (في الجنوب التونسي حاليا) على يد عالم وتاجر إباضي معروف بـ”ابن الجمعي.” لما قرّر شيخه السفر إلى سجلماسة فتابعه أبو الربيع إلى تلك المدينة حيث بقي حتى وفاة شيخه. فيما بعد، رجع أبو الربيع إلى شرق المغرب واستقرّ في مدينة قسطيلية. ولكن حتى بعد خروجه، بعث إليه أهل سجلماسة رسولَين لكي يستفيوه في قضية جدلية [5].

مع أنّ أبا الربيع كان شخصية مهمّة في تاريخ الإباضية في المغرب فإنّه كان صاحبه ورفيقه في طلب العلم الذي انتهز اهتمام المؤرّخين في نهاية المطاف: أبو يزيد مخلّد بن كيداد. سافر أبو يزيد مع ابن زرقون إلى سجلماسة حيث قرأ هو أيضا على يد ابن الجمعي حتى وفاة الشيخ. ولكن قدره لم يكن كما قدر رفيقه ابن زرقون ولم يصبح عالما بل وإنما أصبح ثائرا رأس ثورة كبيرة على الدولة الفاطمية في القرن العاشر. لأسباب كثيرة، همّش الإباضية أبا يزيد في تاريخهم ولقّبوا “النكاري” كتبهم. ولكن لا شكّ بأنّ أبو يزيد كان شخصية مرموقة في التاريخ بالنسبة للمؤرّخين الإباضية والفاطميين في القرنين العاشر والحادي عاشر[6].

هذان الشخصان وأستاذهما “ابن الجمعي” يمثّلون الإباضية المعاصرين لدولة بني مدرار. بطبيعة الحال لم يكنوا الإباضية الوحيديين الذين مرّوا بسجلماسة في تلك الفترة خاصة لما نأخذ في عين الاعتبار دور الإباضية البارز في التجارة الصحروية بين القرنين الثامن والعاشر. فوق ذلك، يوجد عدد من الإباضية الذين مضَوا حينا في سجلماسة تحت حكم الفاطميين والمرابطين فيما بعد. بخلاصة، أعتقد أنّه من الأرجح أنّ عدد الإباضية في سجلماسة في عهد المدراريين كان قليلا نسبيا
----

Notes

[1] Paul M. Love, “The Sufris of Sijilmasa: Towards a History of the Midrarids,” The Journal of North African Studies 15, no. 2 (2010): 173–88  

[2] For example, possible exceptions include al-Yaʿqūbī's Kitāb al-buldān since the author would have been contemporary with the Midrarids. However, as a geographical text it is always difficult to determine whether the author himself visited the site or not.

[3] Ronald A. Messier and James A. Miller, The Last Civilized Place: Sijilmasa and Its Saharan Destiny, 2015.

[4] Aḥmad ibn Saʻīd al-Darjīnī, Kitāb ṭabaqāt al-mashāʼikh bi-l-Maghrib., ed. Ṭallay, I., 2 vols. (Constantine, 1974).  

[5] Ibid, 110-11.

[6] See "Abū Yazīd al-Nukkārī" in Encyclopedia of Islam, Three (2010-Present)

Image source:  Ronald A. Messier and Abdallah Fili, “The Earliest Ceramics of Siǧilmasa,” in La céramique maghrébine du haut Moyen Âge (VIII-X siècle): état des recherches, problemes et perspectives, ed. Patrice Cressier and Elizabeth Fentress (Roma: École française de Rome, 2011), 129–46


No comments:

Post a Comment